باتری اتوموبیل شما قرار نیست برای همیشه کار کند. عمر باتری محدود است و هر 3 تا 7 سال باید تعویض شود. اگر اخیرا متوجه شدید که نور چراغ های جلو بیش از اندازه کم شده یا ماشین برای روشن شدن نیاز به هل دادن دارد، وقت آن رسیده که باتری ماشینتان را عوض کنید. می توانید ماشینتان را به تعمیرگاه ببرید یا خودتان این کار را انجام دهید و در صورت بروز هر مشکلی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و تهیه و تعویض باطری تان را بر عهده ما بگذارید .

گام های آغازین

1 : مطمئن شوید که ماشین شما به باتری جدید نیاز دارد.

شما نمی خواهید که پول  و زمان خود را صرف تعویض باتری جدید بکنید در حالی که مشکل اصلا مربوط به باتری نیست. قبل از تعویض باتری به موارد زیر توجه کنید:

  • ببینید که اطراف بست باتری و خروجی باتری سولفات سفید رنگ یا متمایل به آبی تشکیل نشده باشد. این سولفات سفید رنگ مانع جریان الکتریسیته و شارژ باتری می شود و گاهی  با پاک کردن این ماده سفید رنگ با محلول جوش شیرین و آب، مشکل حل می شود. با دست برهنه به این ماده دست نزنید. این ماده میتواند حاوی اسید سولفوریک باشد که به پوست صدمه می زند.
  • ببینید که آیا با روشن کردن ماشین به مدت 30 دقیقه، شانسی برای شارژ مجدد آن وجود دارد یا نه. اگر مطمئن شدید که باتری بعد از انجام موارد بالا هنوز کار نمیکند، زمان تعویض آن فرا رسیده است.
2 : باتری مناسب برای ماشین انتخاب کنید.

از مشخصات مدل قدیمی باتری، فضای موجود برای باتری جدید، مدل ماشین و اطلاعات مربوط به موتور را با تماس گرفتن با باتری کاوه و سوال از مشاوران ما مطلع شوید تا باتری مناسب را متناسب با فضای موجود و قدرت مورد نیاز برای ماشین را با آگاهی کامل انتخاب کنید.

سه چیز که قبل از خارج کردن باتری باید به آن توجه کنید


  • شماره 1: محل مناسبی برای تعویض باتری پیدا کنید. اینکار را می توانید بر روی سطح افقی پارکینگ به دور از مواد قابل اشتعال انجام دهید. در اطراف محل تعویض باتری مطمئن شوید که خودتان و اطرافیان سیگار نمی کشید. توجه کنید که الکتریسیته  تنها خطر نیست بلکه باتری دارای اسید سولفوریک است که خاصیت خورندگی شدیدی دارد و گاز قابل اشتعال تولید می کند. از دست کش و عینک محافظ چشم استفاده کنید.
  • شماره 2: با جدا کردن کابل های باتری تمام اطلاعات موجود در سیستم کامپیوتری ماشین، سیستم ناوبری، سیستم صوتی ریست می شود. برای جلوگیری از این موضوع، نگهدارنده حافظه را به فندک ماشین وصل کنید. در صورتی که با مراجعه به دفترچه کابل نگهدارنده ای برای این موضوع پیدا نکردید، مطمئن شوید که تمام پین کد ها را در اختیار داشته باشید.
  • شماره 3: ابزار لازم را برای تعویض باتری آماده کنید و گام های مقدماتی را انجام دهید. سویچ ماشین را خارج کنید تا خطر شک وارده به قطعات داخلی از بین برود. یک آچار معمولی یا بکس با اندازه ی 10 میلی متری، چکش و پیچ گوشتی در صورت نیاز آماده کنید.
    و نیز اگر در تهیه وسایل مورد نیاز به مشکل برخوردید ، با کارشناسان ما تماس فرمایید تا این کار را برایتان در محل انجام دهیم و باتری مورد نظرتان را تعویض کنیم.

خارج کردن باتری قدیمی

1 :در کاپوت را باز کنید و محل باتری را در کنار موتور مشخص کنید:
باتری یک مکعب مستطیل کمی بلندتر از جعبه ی کفش است که دو کابل به آن متصل شده است. در بعضی از ماشین های اروپایی مانند BMW ممکن است باتری در صندوق زیر پوششش قرار گرفته باشد.

2 :خروجی های قطب مثبت و منفی باتری قدیمی را مشخص کنید.
قطب مثبت دارای علامت (+) یا نوشته POS و قطب منفی دارای علامت (-) یا نوشته NEG است.

3 : کابل قطب منفی را جدا کنید.
کابل قطب منفی را با آچار و در صورت نیاز چند ضربه ی ملایم چکش شل کنید و از محل خودش بیرون بکشید. اگر کابل جدا شده علامتی ندارد، با برچسب روی آن مشخص کنید که کابل قطب منفی است. اگر نه هنگام نصب باتری جدید سیتم الکترونیکی ماشین صدمه میبیند. همچنین جدا کردن کابل قطب منفی پیش از قطب مثبت بسیار اهمیت دارد.

4 :کابل قطب مثبت را جدا کنید.. .

5 :باتری را خارج کنید.
توجه داشته باشید که باتری بسیار سنگین است و بین 10 تا 30 کیلو وزن دارد. بنابراین اگر مشکل کمر درد دارید از کسی کمک بگیرید.

جایگزین کردن باتری جدید

1 : محل قطب مثبت و منفی کابل هارا با یک برس و محلول جوش شیرین و آب کامل بشویید و تمیز کنید.
فراموش نکنید قبل از انجام مرحله ی بعدی محل را کاملا خشک کنید.

2 : باتری جدید را در محل باتری قدیمی قرار دهید.
باتری جدید را به صورتی که قطب مثبت و منفی در جهت درست قرار گرفته باشند در جای خودش قرار دهید. تمامی بست ها و گیره هایی که باتری را در جایش نگه میدارند، ببندید.

3 : کابل قطب مثبت را در جای خودش قرار دهید و با استفاده از آچار محکم کنید.

4 :کابل قطب منفی را در جای خودش قرار دهید و با استفاده از آچار محکم کنید.

5 : محل قطب مثبت و منفی را با استفاده از “گریس لیتیوم” برای جلوگیری از سولفاته شدن اسپری کنید.

6 : در کاپوت ماشین را ببندید و مطمئن شوید که تمام قطعات الکترونیکی به خوبی کار می کنند.